بسم الله الرحمن الرحیم
نظر علماء و بزرگان از متقدمین
ذر اینجا نظر بعضی از بزرگان و علماء متقدمین را ذکر می کنیم تا هم نظر آنها دانسته شود و هم پی به اهمیت مساله برده شود .
1- علامه مجلسی اول در لوامع ( ترجمه شرح من لا یحضره الفقیه ) در مورد تراشیدن ریش می فرمایند :
ظاهر علماء حرمت است .
2- از شیخ علی سبط شهید ثانی در کتاب " در المنثور " نقل شده که بعد از فتوای به حرمت ، نفی خلاف بین علماء کرده است یعنی مخالفی در این مساله بین علماء نیست .
3- از سید داماد در " مشارع النجات " دعوای اجماع بر حرمت ریش تراشی نقل شده است .
4- از سید نعمت الله جزایری در " حاشیه ی غوالی اللئالی " نقل شده که – پس از تصریح صاحب غوالی ، ابن ابی جمهور احسائی – به حرمت ریش تراشی – نفی ریب در مساله کرده است یعنی در مساله هیچ شکی نیست .
5- از شیخ محمد حسن کبه در " رساله حلق اللحیه " نفی ریب در حرمت نقل شده است .
6- از عبارت منقوله از ملامحسن فیض کاشی در رساله منهاج النجات بر می آید که حرمت آن از مسلمیات فقه است و می فرماید :
" و من المعاصی ترک الواجبات و اتیان البدع و القعود فی المساجد جنباً او حائضاٌ و لبس الحریر للرجال و تصویر ذوات الارواح و حلق اللحیه "
یعنی : از معاصی است ترک واجبات و بدعت آوردن و نشستن در مساجد در حال جنابت و یا حیض و پوشیدن حریر برای مردان و تصویر جاندار و تراشیدن ریش .
7- شیخ بهائی در اعتقاد می گوید :
" و نقول بتحریم الربا و الرشوه و السحر و القمار و حلق اللحیه و اکل السمک الذی لا فلس له "
یعنی : اعتقاد داریم که ربا و رشوه و سحر و قمار و تراشیدن ریش و خوردن ماهی که پولک ندارد حرام است.
از این کلام شیخ بهایی بر می آید که حرمت آن از قطعیات است .
این بود قسمتی از کلمات بعضی از علماء و بزرگان از متقدمین که در این مساله به ما رسیده و ما از باب اختصار به همین مقدار اکتفا می کنیم .